Studentski pokret Novi Sad će, zajedno sa okupljenima, iskazati svoje
nezadovoljstvo "očajnim stanjem u kojem se nalaze društvo i zemlja", ali
će pre svega izraziti solidarnost sa radnicima "Fijata", "Goše",
Gorenja", malinarima i "svim drugim ljudima koji ovih dana bivaju
primorani da se pobune radi boljeg života jer su dovedeni dotle da im je ugrožena gola egzistencija".
Studenti zovu građane da im se pridruže na protestu i da pokažu da podržavaju radnike, a ne fabrike, "hladnjačare i one kojima su važne jedino cifre i BDP, a ne životi ljudi koji u ovoj zemlji žive".
Radnici velikih stranih kompanija u Srbiji stupili su štrajk. Poslednji
u nizu nezadovoljnih uslovima rada su zaposleni u Fijatu, a o tome više
čitajte OVDE.
Sa platom manjom od 300 evra radnik fabrike Fijata u Kragujevcu je najjeftiniji u Evropi, a među najjeftinijim i u svetu.
"Danas"
piše da s obzirom na to da štrajkači traže povećanje bruto plate sa
38.000 na 45.000 dinara, to znači da je njihova bruto satnica, uz
standardnu 40-satnu radnu nedelju, svega 2,25 dolara.
Od zemalja velikih proizvođača automobila samo Indija i možda neka
fabrika u Meksiku plaća radnike manje nego Fijat u Kragujevcu.
Prema istraživanju Volstrit žurnala, u 2015. godini Indija je bila daleko najjeftinija destinacija sa satnicom od 1,09 dolara.
Autokompanije su plaćale radnike u Meksiku od jedan do tri dolara na
sat, dok su plate autoradnika u Brazilu ili Kini nedostižne za nas.
Satnica radnika u Brazilu iznosila je oko šest dolara, a u Kini nešto
više od pet dolara na sat. Ako zanemarimo ove daleke destinacije i
pogledamo istočnoevropsko okruženje, srpski autoradnici su daleko
najjeftiniji.
Prethodnih godinu, dve veliki broj fabrika automobila u Istočnoj Evropi
se suočavao sa štrajkovima i zahtevima za povećanja plata. Tako su
Mađari u Audijevoj fabrici početkom godine izborili povećanje bruto
plate sa 900 na 1.000 dolara, što je rast satnice sa 5,6 na oko šest
dolara. U Češkoj recimo Škoda plaća radnike 9,85 dolara po satu, dok
najbolje stoje Slovaci koji na primer u Folksvagenoj fabrici zarađuju
satnicu od 12,5 dolara, pet puta više nego Kragujevčani.
"Danas" pita i to koliko bi štrajk zaposlenih u Fijatu mogao da košta Srbiju, a koliko samu fabriku? Predsednik
Aleksandar Vučić je izjavio da se radi o 440 vozila dnevno što bi moglo
da izazove štetu od 0,1 odsto godišnjeg bruto domaćeg proizvoda
proizvoda. Ipak, jednomesečni štrajk bi bio mnogo veći udarac za Fijat.
"Mesečna prodaja automobila fijat 500L koji se proizvodi u
Kragujevcu na dva najveća tržišta, Evropi i SAD, za ovaj model iznosi
oko 6.735 vozila (bazirano na mesečnoj prodaji ovog modela u prvih šest
meseci). Ovo čini oko 2,3 odsto ukupne mesečne prodaje u junu Fijat
Krajsler automobila (FCA) na ova dva tržišta koja čine preko 90 odsto
ukupne prodaje FCA", piše "Danas".
Radnici kragujevačke fabrike Fijata protestuju zahtevajući povećanje
plate. Međutim, ne nailaze na razumevanje rukovodstva kompanije, koje ne
želi da pregovora dok makar ne zamrznu štrajk. Sa druge strane ni Vlada
Srbije se ne pokazuje kao najuspešniji medijator spora između
zaposlenih i poslodavac. Ministarstvo privrede je danas saopštilo da ne
može da obezbedi platu od 45.000 dinara koju radnici zahtevaju, o čemu
možete da čitate OVDE.
Takođe, Protokol o početku pregovora o prekidu štrajka, koje je
Minsitarstvo privrede predložilo štrajkačima, odbijen je. Oni ostaju pri
svojim zahtevima.
Нема коментара:
Постави коментар